Hiburan Senin, 22 Juli 2024 | 10:07

Kugiran Melayu, Berbeza Lepas Single Cinta Bertajuk Yayuk

Lihat Foto Kugiran Melayu, Berbeza Lepas Single Cinta Bertajuk Yayuk Kumpulan gitar rancak, Berbeza. (Foto: Istimewa)
Editor: Eno Dimedjo

Jakarta - Kumpulan gitar rancak, Berbeza akhirnya merilis karya terbaru berupa single bertajuk Yayuk. Dalam liriknya, tembang ini mengangkat tema percintaan satu arah yang menyedihkan.

Perilisan single Yayuk sekaligus menjadi pembuka jalan baru bagi unit yang sebelumnya membawakan tembang-tembang kover perpaduan pop rock Indonesia dan Malaysia ini.

Nuansa rock balada yang mengemas karya ini, berpadu sempurna dengan isi cerita dalam lirik serta kualitas vokal yang mumpuni.

Berdiri sejak 2017, Berbeza semula dikenal publik sebagai grup musik yang membawakan karya musik Melayu milik nama-nama besar papan atas yang demikian terkenal di era 90-an, semisal Search, Wings, dan Iklim.

Kelahiran Berbeza di industri musik dibidani oleh Axl Sanjoyo alias Awi (vokal), dan musisi Indonesia lainnya yang berasal dari Jakarta, yakni Dape (gitar utama), Dado Darmawan (dram) dan seorang pemain bass bernama Gilang di Demajors Radio, Jakarta.

Dalam perjalanannya, Dape dan Gilang yang memutuskan untuk hengkang digantikan oleh Amrullah di posisi gitar dan Sebastian di posisi keyboard/piano. Sementara departemen bass, diisi oleh musisi additional.

Kumpulan gitar rancak, Berbeza. (Foto: Istimewa)

Berbeza sempat merilis satu buah album penuh sejak kelahirannya. Nama mereka kemudian bertumbuh seiring jadwal panggungan yang cukup padat, termasuk mengisi Synchronize Fest 2019 silam.

Namun sayangnya karier mereka harus terhenti sejenak lantaran merebaknya pandemi Covid-19 pada awal 2020.

Keputusan Awi untuk tinggal dan menetap di Jakarta, membawa energi baru bagi Berbeza dan melahirkan karya baru, yakni Yayuk, KL-Jakarta dan beberapa buah lagu lain yang siap dilepas dalam waktu dekat.

Saat ini, single Yayuk milik Berbeza sudah bisa didengarkan di berbagai platform pemutar musik digital.

Baca juga: Angkat Tema Crab Mentality, Vikri and My Magic Friend Lepas Single Pengen Ini Itu

Baca juga: Vikri and My Magic Friend Bawakan Single Pengen Ini Itu di Boleh Gig

Dalam waktu dekat, Berbeza mengagendakan tur konser ke sejumlah titik di Indonesia demi memperkenalkan diri dan karyanya. []

Berita Terkait

Berita terbaru lainnya